Portretul – Reprezentarea subiectului
In functie de limitele cadrului, raportate la subiectul fotografiei, putem vorbi de urmatoarele planuri de prezentare a unui portret:
Plan general, prezentarea in intregime a persoanei impreuna cu decorul in care se gaseste. Acest plan este folosit de obicei in stilul documentar, prin plasarea persoanei fotografiate in mediul sau social sau intr-un mediu intim, pentru a oferi mai multe informatii despre ea si pentru a conferi autenticitate fotografiilor.
De asemenea, putem utiliza acest tip de compozitie si in cazul unor situatii imaginare, in care persoana fotografiata joaca un rol. Pentru a scoate in evidenta personajul, il vom plasa intr-o linie de forta , detasat de celelalte elemente prin contrast si culoare.
Persoana fotografiata trebuie sa relationeze cu mediul inconjurator si sa se integreze in decor prin atitudine si vestimentatie.
Plan intreg (sau plan de ansamblu) : Redare fotografica in care subiectul uman ocupa aproape intreg cadrul, inlaturand elementele de decor.
Plan american : Redare fotografica de la jumatatea gambei (putin mai jos de genunchi ) cu foarte putin spatiu liber deasupra capului.
Planul bust : de la limita de jos a pieptului pana deasupra capului.
Plan apropiat sau portretul-cap: redare fotografica in care apar capul si umerii sau doar capul subiectului.
Gros-plan : Redare fotografica a fetei umane, de la barbie, pana deasupra fruntii.
Plan detaliu: Redare fotografica a unei parti a capului, de obicei cea mai expresiva.
Fata subiectului poate fi reprezentata astfel:
Portret din fata : subiectul priveste direct in camera de fotografiat, obtinandu-se un impact puternic si imediat ce va atrage interesul privitorului.
Portretul pe „trei sferturi”: subiectul are privirea indreptata lateral fata de axa aparatului de fotografiat pe o directie de aprox 30°, linia nasului neintersectand linia profilului obrazului.
Portretul din profil: redare fotografica in care subiectul are fata si privirea indreptate pe o directie perpendiculara cu axa aparatului de fotografiat.
Prin inclinarea axei de fotografiere fata de subiect se obtin urmatoarele efecte :
Plonjeu : Fotografiere dirijata de sus in jos, care creeaza o impresie de strivire.
Raccourci : Fotografiere dirijata de jos in sus, dand impresia de superioritate.
Inaltimea aparatului de fotografiat
Pentru un portret cap-umeri cea mai buna inaltime este usor deasupra nivelului ochilor modelului. Trasaturile individuale ale subiectului pot dicta o inaltime mai ridicata sau mai joasa a aparatului de fotografiat.
Pentru portretele „trei sferturi”, nivelul camerei de fotografiat poate fi mai sus de piept sau chiar la nivelul ochilor.
Atunci cand alegem nivelul camerei de fotografiat (mai ales in cazul portretelor cap-umeri) trebuie sa tinem cont si de forma fetei si trasaturile subiectului, precum nasul lung sau gatul inalt. Schimband nivelul aparatului de fotografiat poti corecta sau scoate in evidenta anumite trasaturi.
Pentru portretele in plan intreg aparatul de fotografiat ar trebui sa fie la nivelul taliei, iar lentilele paralele cu subiectul. Cand camera este pozitionata prea sus sau prea jos apar distorsiuni ale subiectului.