Portrete in studio
Fundalul pentru portrete
Fundalul simplu permite mentinerea privirii pe subiect. Fundalul trebuie sa fie mat ; o textura lucioasa ar produce reflexii care ar distrage atentia.
In fotografia color, fundalul trebuie sa fie atent ales. In mod normal, se recomanda un fundal de culoare deschisa si neutra. Cand folosim un fundal colorat (verde, albastru) avem grija sa nu se reflecte lumina colorata pe fata subiectului. Tonalitatea fundalului poate fi schimbata in functie de cantitatea de lumina care cade pe el. Fundalurile maro sau portocaliu inchis pot fi folosite in portretele low-key. Fundalurile luminoase in culori pastel sunt potrivite pentru realizarea portretelor high-key.
Ca minim necesar se recomanda un fundal gri sau albastru deschis pentru serii de portrete in plan apropiat si unul alb pentru fotografii plan intreg.
Lumini si accesorii pentru portrete in studio
Pentru realizarea portretelor putem folosi atat lumina naturala cat si lumina artificiala.
Dintre luminile artificiale blitzul este cel mai indicat pentru ca :
- produce o mare cantitate de lumina, evitand caldura deranjanta emanata de restul surselor de lumina artificiala
- durata foarte scurta a flashului ingheata miscarea subiectului
- culoarea temperaturii luminii este foarte apropiata cu cea a luminii naturale
Unitatile de iluminare de baza in studio sunt impartite in unitati care proiecteaza un con relativ ingust si concentrat de lumina tare si cele care proiecteaza o arie intinsa de lumina moale, difuza.
Spot luminos (spotlight) : proiecteaza o sageata de lumina, foarte concentrata. Lumina produsa este foarte asemanatoare cu lumina directa a soarelui intr-o zi senina. Umbrele produse sunt foarte dure cu margini clar definite. Este folosit pentru a accentua o trasatura a subiectului sau ca lumina pentru par sau fundal.
Sursa de lumina difuza : produce o arie intinsa de lumina difuza, soft, foarte asemanatoare cu lumina soarelui intr-o zi innourata. Lumina produsa are o calitate aspra in centru si una mai moale catre margini. Daca vreti sa obtineti doar lumina soft pe subiect, pozitionati partea exterioara catre subiect. Daca vreti ca toata lumina sa fie soft utilizati un ecran de difuzie in fata sursei de lumina. Sursele de lumina continua difuza sunt folosite de obicei ca lumina principala in portrete ; mai ales cand se doreste obtinerea unui efect soft. Sunt, de asemenea, folosite ca lumina de umplere.
Accesorii studio
Difuzor de lumina – se foloseste atunci cand vreti sa schimbati lumina reflectanta intr-o lumina mai moale, difuza.
Voletii –accesorii de blitz facute din materiale opace, atasate sursei de lumina pentru a bloca sau absorbi o portiune de lumina. Sunt accesorii foto ce se utilizeaza atat cu reflectoare de lumina, cat si cu sursele de lumina incandescenta. Sunt accessorii foto bune si pentru controlarea luminii imprastiate.
Snoots
Sunt cilindri deschisi la ambele capete facuti de obicei din metal si vopsiti in negru, dar pot de asemenea fi improvizati din hartie/carton negru.
Se folosesc in fata unui spotlight pentru a limita marimea ariei circulare proiectate de sursa de lumina. Snoots scurti si wide produc un cerc de lumina larg iar Snoots lungi si ingusti produc un cerc de lumina ingust.
Umbrelele convertesc lumina reflectata in lumina soft, difuza si sunt folosite pentru orice tip de sursa de lumina. Sursa de lumina este indreptata departe de subiect si umbrela atasata in fata luminii astfel incat sa reflecte lumina pe subiect. Lumina astfel reflectata este mai moale si mai difuza fata de lumina originara a unitatii. Suprafata reflectorizanta a umbrelei determina calitatea luminii. Umbrelele sunt de obicei fabricate dintr-un material mat alb, iar unele dintr-o suprafata metalizata stralucitoare, imprastiind o lumina mai moale si pe o arie mai mare fata de sursa de lumina.
Umbrela Difuzie: utilizata pentru atenuarea luminii puternice si pentru evitarea umbrelor dure.
Umbrela Reflexie : utilizata pentru a evita lumina directa a flashului si pentru evitarea umbrelor inestetice, lumina ajungand pe subiect prin reflexie, difuza, pe o suprafata mult mai mare.
Softboxul este proiectat pentru a atenua lumina, a o face mai moale (soft).
Tipuri de iluminare pentru portrete
Secretul unui portret reusit depinde in egala masura de lumina si de felul cum pozeaza modelul. Cea mai buna lumina in cazul unui portret este cea care simuleaza lumina naturala.
Pentru a obtine o lumina buna pentru portretele de studio este nevoie, de obicei, de cel putin doua tipuri de lumini (lumina principala de modelare (lumina cheie) si lumina de umplere).
Luminile de portret sunt impartite in mai multe feluri : iluminare difuza (imprastiata), scurta, lumina fluture, lumina Rembrandt, split lightning, rim lightning.
Aceste denumiri provin de la efectele vizuale pe care luminile le creaza cand cad pe subiect dintr-o anumita directie.
Aceste efecte vizuale sunt provocate de lumina principala de modelare la care se adauga si alte lumini :
Iluminare difuza (Broad lightning)– lumina principala este pozitionata in asa fel incat sa lumineze si partea fetei opusa camerei de fotografiat. Aceasta tehica este utilizata in principal pentru a scoate in evidenta trasaturile fetei subiectului si pentru a face o fata subtire si ascutita sa para mai plina.
Iluminare scurta –lumina principala lumineaza complet partea fetei din directia opusa camerei de fotografiat. Aceasta tehnica este folosita cand subiectul are o fata ovala. Iluminarea scurta scoate in evidenta conturul facial mai mult ca broad lightning. Aceasta este utila in portretele low-key.
Iluminarea surta si difuza (Broad si short lighting) sunt doua tipuri de iluminare trei sferturi si sunt folosite mai ales pentru portretele oficiale. Diferenta dintre cele doua consta in pozitia luminii principale si a felului in care aceasta lumineaza subiectul.
Efectul fluture – lumina principala este plasata direct in fata fetei subiecului si inaltimea acesteia a fost ajustata pana cand apare o umbra direct sub nas. Acest stil de iluminare este potrivit pentru persoanele cu o fata ovala normala.
Lumina Rembrandt este o combinatie intre iluminarea scurta (Short lightning) si Efectul fluture. Lumina principala este plasata catre partea feţei indreptata in afara camerei iar lumina de umplere sau un reflector este plasat in partea opusa si setat la jumatate din puterea luminii principale. Lumina Rembrandt consta in producerea unui triunghi de lumina sub ochi. O parte a fetei este luminata uniform de lumina principala in timp ce pe cealalta parte a fetei se obtine o interactiune intre umbra si lumina, numita si clarobscur, pentru a crea forma geometrica de triunghi sau diamant pe fata. Triunghiul nu trebuie sa fie mai lung ca nasul si nici mai larg ca ochiul subiectului.
Split lightnining (lumina scindata): lumina principala de modelare este asezata la 90° astfel incat sa lumineze complet o parte a fetei , plasand astfel cealalta parte in umbra.
Rim lightning : lumina principala de modelare este plasata in spatele subiectului, iar intreaga fata a subiectului este in umbra.
Lumina principala sau Lumina de modelare
Lumina principala este adesea denumita lumina de modelare pentru ca este folosita pe fata subiectului. Lumina principala creeaza un efect tridimensional prin accentuarea sau neaccentuarea curbaturii si trasaturilor caracteristice ale fetei cu highlights si umbre. Lumina de modelare trebuie sa fie intodeauna sursa dominanta de lumina intr-un portret pentru ca ea controleaza directia umbrelor. Directia luminii principale determina 4 tipuri de lumini in portret : lumina trei patrimi, lumina laterala, lumina frontala si lumina din spate.
Distanta luminii principale
Efectul vizual pe care il are lumina asupra subiectului determina distanta sa. Cand lumina principala este prea inalta si prea aproape de subiect poate determina o cantitate prea mare de lumina pe frunte si lumina prea putina pe partea mai joasa a fetei.
Pentru a determina distanta luminii principale aseaza lumina la 1m -1,5m distanta fata de subiect si 60cm deasupra nivelului ochilor subiectului. Lumina ar trebui sa fie la un unghi de 45 de grade fata de axa lentilelor. Observa partile puternic luminate fruntii si misca lumina mai aproape de subiect ; pe masura ce lumina se apropie de frunte, partile supraexpuse se imprastie pe o arie mai mare. Cand incepi sa indepartezi lumina incet de subiect vei vedea ca exista un punct in care partea supraexpusa a fruntii devine relativ mic si luminos. Cand lumina este indepartata si mai mult highlighturile se imprastie si dispar. Intre punctul in care partile supraexpuse sunt luminoase si punctul in care partile puternic iluminate incep sa dispara este aria in care vei obtine un efect placut.
Distanta luminii principale trebuie sa fie intodeauna considerata ca punct de plecare a luminii de portret.
Inaltimea luminii principale
Pentru a determina inaltimea corecta a luminii principale misca lumina direct in fata subiectului in timp ce mentii distanta determinata pentru partile supraexpuse ale fruntii. Ridica sau lasa in jos lumina pana cand umbrele lasate de nas este destul de lunga sa atinga varful capatului de sus al liniei buzei de sus.
Directia luminii principale de studio
Odata ce ai determinat distanta luminii principale si inaltimea, pentru a stabili directia de unde sa vina lumina misca lumina principala in cerc , catre stanga sau dreapta , in jurul subiectului. Umbra lasata de nasul subiectului este cheia pentru a stabili directia luminii. Lumina trebuie miscata in jurul subiectului pana cand umbra nasului coincide cu umbra obrazului si lasa un mic triunghi iluminat puternic pe obraz.
Fill-in Light –Lumina de umplere
Odata stabilita lumina principala se adauga luminile fill si fill in. Lumina de umplere este o lumina secundara si nu trebuie sa fie mai puternica ca lumina principala. Scopul ei este sa adauge lumina si sa inmoae zonele de umbra pentru a da detalii. Lumina de umplere este adesea plasata usor deasupra nivelul ochilor subiectului, in partea opusa aparatului de fotografiat de la lumina principala si langa axa lentilelor aparatului de fotografiat.Prin plasarea luminii de umplere usor deasupra nivelului ochilor subiectului poate aparea o umbra sub barbie. Aceasta umbra separa capul de gat si trebuie sa fie soft si nepronuntata.
Catch light –lumina de captura
Este o reflexie luminoasa a luminii principale in ochii subiectului. Catch light adauga viata si sclipire unui portret .
Lumina de fundal
A treia lumina pentru realizarea unui portret in studio este lumina de fundal. Lumina de fundal este plasata in josul jumatatii distantei dintre background si subiect. Cand este ajustata correct lumina de fundal produce o separare tonala buna intre intre subiect si fundal. Intensitatea luminii care cade pe fundal trebuie sa fie in mod normal mai mare ca intensitatea luminii principale care cade pe fata subiectului.Crescand sau miscorand intensitatea luminii de pe fundal poti controla tonul si culoarea background-ului. Pentru a reproduce cat mai fidel culoarea fundalului acesta tb sa primeasca acceeasi cantitate de lumina ca fata modelului.
Lumina de contur
Este folosita pentru a lumina parul, umerii , pentru a detasa subiectul de fundal si a prezenta iluzia de tridimensional. Lumina de contur este plasata de obicei lateral fata de subiect in opozitie cu lumina principala.
Cosmetizarea subiectului fotografiat, cu ajutorul luminii
Problema | Tehnici de corectare |
Fata rotunda, grasa | Fotografiaza din semi-profil
|
Fata subtire | Fotografiaza frontal
|
Frunte lata | Foloseste un punct de statie inferior (de jos)
Barbia indreptata in sus |
Frunte ingusta | Foloseste un punct de statie superior (de sus) |
Cearcane | Foloseste machiajul. Foloseste o lumina frontala |
Ochelari | Foloseste lumina din fata, la 45 de grade sau din lateral pentru a elimina reflexiile
Foloseste o lumina moale |
Urechi mari | Intoarce capul astfel incat sa fotografiezi o singura ureche
Plaseaza urechea expusa in umbra |
Nas lung | Foloseste un punct de statie inferior (de jos)
Foloseste o iluminarea scurta, difuza sau lumina laterala Aplica un machiaj inchis la culoare pe varful nasului |
Nas scurt/mic | Foloseste un punct de statie superior (de sus) Foloseste o lumina frontala |
Nas coroiat | Foloseste un punct de statie inferior (de jos)
Fotografiaza frontal fata intreaga |
Barbie lunga | Foloseste un punct de statie superior (de sus) |
Barbie dubla | Mentine barbia in umbra
Subiectul tb sa se aplece in fata si sa priveasca spre camera |
Barbie mica | Fotografiati in plan general, frontal
Foloseste un punct de statie inferior (de jos)
|
Fata patrata | Foloseste un punct de statie superior (de sus) |
Fata ovala cu Barbie subtire | Foloseste un punct de statie inferior (de jos)
|
Gat scurt | Foloseste un punct de statie inferior (de jos) |
Gat lung | Foloseste un punct de statie superior (de sus)
Mentine gatul in umbra |