Incalcarea regulii treimilor
Regula treimilor este un principiu de baza al compozitiei fotografice dupa care te poti ghida in multe situatii.
Insa, daca realizezi imagini care incalca regula treimilor, nu inseamna ca acestea vor fi neinteresante.
Incalca regulile folosindu-te de creativitate! Creativitatea te ajuta sa te evidentiezi printre miile de fotografi. Cu cat experimentezi mai mult, cu atat obtii mai multa experienta si rezultate mai bune.
Nu uita, insa, ca inainte de a incalca orice regula, trebuie sa o cunosti foarte bine si, chiar mai mult de atat – sa o stapanesti perfect.
Nerespectarea regulii treimilor in portrete
Conform regulii treimilor prin plasarea subiectului uman in centrul imaginii (in afara punctelor de forta ale imaginii) obtinem un cadru static, monoton.
Insa, si prin plasarea subiectului in centru se pot realiza fotografii puternice si sugestive. Depinde de context si de ceea ce vrem sa exprimam prin plasarea centrata a subiectului.

Pentru a izola tanara fata de restul oamenilor din cadru, fotograful a optat pentru o incadrare centrata, justificata in plus de privirea fetei indreptata catre camera, in contrast cu celelalte personaje care nu au sesizat prezenta fotografului.
Putem incalca, de asemenea, principiul conform caruia trebuie lasat mai mult spatiu in directia in care subiectul priveste sau se deplaseaza, creand astfel tensiune.

Nerespectarea regulii treimilor in peisaje
Simetria este o modalitate de a incalca regula treimilor. Simetria este de efect in fotografii, mai ales atunci cand compozitia este simpla sau minimala.
Neavand un centru de interes clar definit sau avand doua puncte de interes intr-o imagine, putem opta pentru injumatatirea acesteia : un cer frumos, cu nori spectaculosi in prima jumatate si o textura interesanta a pamantului in a doua jumatate sau un cadru injumatatit cu un cer dramatic la apus si reflexia acestuia in apa sunt imagini statice, dar pot fi in acelasi timp interesante si placute.


Pentru a crea efectul de oglinda, se poate merge pe injumatatirea imaginii.

Inaltimea turnului este diminuata de ramurile copacilor din partile laterale ale imaginii. Perspectiva fotografierii, cu ramurile ce contureaza forma turnului si copacii din partea de jos a imaginii, creaza un efect piramidal. Imaginea sugereaza legatura dintre Natura, Om si Divinitate (sau ascendenta omului catre Divinitate).

Linia orizontului plasata central induce o stare de monotonie, care este accentuata de prezenta unui singur nor, plasat si el aproximativ in centru. Liniile orizontale telurice sugereaza stabilitate si calm. Astfel, imaginea atrage atentia privitorului tocmai datorita acestor stari de monotonie si calm pe care le induce.

Pasarea si reflexia acesteia in apa creeaza o imagine statica, a carei punct forte consta in simetrie.

Neavand alte elemente de interes in cadru, care sa contrasteze sau sa accentueze situatia suprinsa, fotograful a optat pentru o incadrare stransa, centrata, a celor doua foci. Fotograful ne aduce astfel in centrul atentiei gestul de tandrete dintre cele doua foci.