Fotografia alb negru vs fotografia color
In esenta, a alege intre alb-negru si color inseamna o alegere intre o forma de redare mai abstracta si una mai naturala.
Inainte de a alege sa fotografiem un subiect in alb-negru sau color trebuie sa tinem seama de urmatoarele considerente : Cat de importanta este culoarea pentru caracterizarea subiectului? Care este scopul fotografiei ?
Importanta culorii in caracterizarea subiectului
O fotografie alb-negru reprezentand un peisaj cu contraste si efecte grafice provoaca adesea o impresie mai puternica decat fotografia color a aceluiasi subiect care, desi mai naturala sau poate tocmai din aceasta cauza, pare insipida si banala.
Pe de alta parte, nicio fotografie alb-negru a unei flori, a unui fluture, a unei pasari cu colorit viu, a cerului incandecent la apusul soarelui, nu poate vreodata sa rivalizeze cu o fotografie color a acestor subiecte.
Daca una dintre cele mai insemnate insusiri ale subiectului este culoarea, atunci, desigur, redarea acestuia in alb-negru ar fi cu mult mai putin inteligibila, semnificativa si completa. Pe de alta parte, daca culoarea este mai mult sau mai putin incidentala, daca subiectul ar fi putut tot atat de bine sa aiba alta culoare sau daca conturul si forma sunt mai importante decat culoarea pentru caracterizarea subiectului, atunci redarea in alb-negru va produce o impresie mai puternica, deoarece calitatea ei mai abstracta ii da posibilitatea fotografului sa creeze efecte deosebite din punct de vedere artistic.
Fotografii naturale sau fotografii abstracte
Fotograful trebuie sa se hotarasca daca doreste sa realizeze fotografii naturale sau abstracte in functie de scopul fotografiei si de caracteristicile subiectului pe care il are in fata.
Scopul unei fotografii poate fi ilustrarea sau interpretarea. In cazul ilustrarii, functia principala a imaginii este sa descrie subiectul cu toate caracteristicile lui –incluzand desigur si culoarea – cat mai exact posibil din punct de vedere tehnic. Evident, in astfel de cazuri este de preferat o fotografie in culori, uneia alb-negru.
Daca interpretarea este mai importanta decat ilustrarea, se prefera, in general, fotografia alb-negru celei color. Fotografia alb-negru ii ofera fotografului o mai mare libertate in alegerea simbolurilor artistice pentru acele caracteristici ale subiectului care trebuie interpretate, nefiind posibila o descriere directa a lor : putere, forta, tristete, tragism – caracteristici care pot fi cel mai bine sugerate cu ajutorul unui alb-negru puternic, grafic, cu contraste si suprafete intunecoase.
Subiectul unei fotografii poate sa fie ceva concret sau o trastaura abstracta.In primul caz, caracterul de baza al fotografiei ar trebui sa fie realist, pe cand, in cel de-al doilea caz trebuie neaparat sa fie in esenta abstract. Desigur ca, dupa caz, acelasi subiect poate fi conceput in oricare din cele doua moduri, fiecare necesitand o interpretare diferita.
Importanta culorii in redarea alb-negru
Traducerea culorii subiectului are loc automat ori de cate ori se face o fotografie alb-negru. Caracterul acestei traduceri nu trebuie lasat insa la voia intamplarii sau a norocului, ci poate fi controlat sau modificat in mare masura cu ajutorul filtrelor.
Exemplu practic : Un fotograf trebuie sa faca o imagine de moda cu o rochie verde, cu cordon, guler si mansete rosii. Efectul special al acestei rochii depinde in mare parte de constrastul dintre rosu si verde. Daca fotografia este realizata printr-un filtru portocaliu, rosul cordonului, al gulerului si al mansetelor va fi redat suficient de deschis iar verdele rochiei suficient de inchis. Daca fotografia se va face printr-un filtru verde, rochia ar aparea deschisa, iar cordonul, gulerul si mansetele – inchise.
Efectele produse de alb-negru
Un studiu al efectelor produse de alb-negru arata urmatoarele :
Albul este agresiv, deci suprafetele albe atrag primele atentia unui privitor. Negrul este odihnitor si pasiv; in acelasi timp el implica forta si putere.
Din punct de vedere plastic, negrul are mai multa greutate decat albul. Astfel, o mica suprafata neagra echilibreaza o suprafata alba mult mai mare.
Negrul apare intodeauna mai adanc, mai greu si mai puternic , cand este contrastat cu alb, iar albul apare mai stralucitor, mai luminos si mai usor, cand este contrastat cu negru. In combinatie, albul si negrul produc contrastul cel mai puternic.
Alb-negrul pur are o anumita frumusete abstracta, ireala. Indiferent de subiectul imaginii, se poate crea un efect armonios, printr-o compozitie bine echilibrata, bazata pe nimic altceva decat pe o relatie buna intre alb si negru.
Sursa: Fotograful creator, Andreas Feininger