Folosirea liniilor conducatoare in compozitia fotografiilor
Folosindu-ne de liniile conducatoare putem sugera intr-un cadru dinamismul, dramatismul sau monotonia, stabilitatea si instabilitatea.
Cu ajutorul liniilor drepte putem delimita planurile si spatiile, putem crea adancimea in spatiul imaginii sau putem stabili proportiile.
Liniile orizontale lungi si drepte in afara de indicatia de directie (stanga-dreapta), sugereaza stabilitatea telurica. Orizontul este cea mai intalnita linie orizontala in fotografii. Daca doriti sa accentuati stabilitatea si calmul unui orizont, fotografiati pe orizontala. Ca regula generala, este indicat sa nu plasam orizontul in mijlocul cadrului, ci in treimea superioara sau inferioara a acestuia. (vezi regula treimilor)
Liniile orizontale scurte, situate la extremele cadrului pot contribui la destabilizarea acestuia.
Liniile drepte verticale sugereaza intentia de crestere, de invingere a gravitatiei, de legatura cu cerul. Altfel spus semnificatia lor este verticalitatea.
Diagonalele cadrului (ascendenta sau descendenta, in functie de traseul logic de parcurgere a imaginii) au ca semnificatie dinamica, putand sugera viteza sau distanta parcursa de un subiect mobil, micsorand-o sau marind-o.
Directia de “citire” a unei imagini se face in culturile vestice de la stanga la dreapta; astfel o linei diagonala parcursa din partea stanga, jos, spre coltul de sus, dreapta al imaginii va fi naturala si de efect. Urmariti sa nu impartiti imaginea in doua parti egale.
Liniile usor inclinate sugereaza instabilitatea.
Liniile drepte oblice au rolul de a sugera dinamismul, nelinistea si dramatismul.
Liniile frante asigura ritmul, dinamismul unei imagini. Punctele in care se intersecteaza aceste linii reprezinta centrele de tensiune ale imaginii.
Liniile curbe induc e o stare de melancolie, gingasie, eleganta.
Putem, de asemenea, sugera liniile conducatoare intr-o fotografie: linii de perspectiva, axele unor subiecte, directii de miscare si de vizare.
Folosindu-ne de liniile convergente putem ghida privirea in cadru. Un exemplu clasic sunt liniile convergente ale caii ferate, ale unui drum sau ale unor scari. Cadrul clasic cu liniile caii ferate poate fi compus in mai multe feluri : fie prin plasarea lor simetrica, dinr-un punct de statie central, fie dintr-un punct de statie lateral, urmarind plasarea liniilor in diagonala, rezultand astfel un cadru dinamic.
O compozitie reusita poate fi obtinuta prin plasarea unui element de interes la intersectia liniilor convergente, spre exemplu un tren care se vede venind din departare sau o persoana la capatul unor scari.
Prin intersectia liniilor drepte se formeaza unghiuri . Unghiurile drepte sunt cele mai stabile.
Unghiurile mici sugereaza agresivitate, dinamism, miscarea .
Unghiurile opuse la varf au rolul de a crea o confruntare.
Unghiurile ascutite ghideaza privirea in sensul sugerat de varful acestora.